Fjällraven Classic 2018 Denmark

Outdoor i centrum var med på Fjällräven Classic 2018 Denmark en vandretur på 75km som blev til 83km i det smukkeste landskab på Sydfyn hvor vi gik på Øhavsstien.

Vi startede ved Falsledhavn onsdag den 27. Juni kl 09.00 med starthold 1, vi mente selv vi var i okay form til turen men vi fik vores sag for.

Vi tjekkede ind fik vores deltager nummer, vandrepas, kort over turen, madrationer til første dag, som bestod af frysetørret mad, brød og pålæg, snacks samt kaffe og the. Vi fik fyldt vores vanddunke samt udleveret gas til vores kogegrej og så var vi klar til de første 25 km – troede vi 🙂 Vi fik en super forplejning på turen.

Dag 1.  Vejret skyfrit 25 grader og ingen vind

Vi gik fra Faldsled havn også kaldet skipperbyen forbi hovedgården Steensgaard som er en smuk gammel tre længde gård som blev bygget for 500 år siden af ridderen A.Emmiksen. Herfra gik vi mod Trebjerg som ligger 128m over havets overflade og med den smukkeste udsigt over til Als 🙂 og store dele af Fyn. Her startede vores ben for alvor, at blive presset da toppen skulle nås. Udfordringen var nok osse, at vi ikke var vant til og gå med rygsække på 14-17kg, men det var jo kun starten på vores tur.

Videre mod Svanninge bakker som er et af Fyns mest kuperede landskaber, hvor vi blandt andet kom forbi Lerbjerg som er Fyns fjerde højeste punkt.  Sidst på dagen kom vi til Holstenshuus hvor vi finder vores første camp. Ruten undervejs var nøje markeret  af Fjällräven, som de osse skal have ros for. For hver 5 km var der sat en markering det viser hvorlangt man nu var. Hver dag er ca på 25 km men der sniger sig altid nogle ekstra km på.

Ankommet til Holstenhuus, vores første camp, overvejede vi om vores ben virkelig kunne overleve 2 dage mere. Men lidt mad og kaffe hjælper på det og selvfølig gør vi det.

Hver camp var super bygget på smukke marker og der bliver sørget super godt for os med forskellige aktiviter iform af foredrag musik osv. På pladsen er der osse toiletter. I år på grund af tørken og afbrændings forbud, havde Fjällräven sørget for kogepladser hvor vi kunne bruge vores primus til at, få varmet mad og lavet vand til kaffen.

Dag 2 . Vejret skyfrit 28 grader og næsten vindstille

Vi fik en god nats søvn og var tidligt oppe og friske. Nede på the cooking area fik vi varmet vand til morgemmaden, som bestod af frysetørrede chokolade müsli, som smagte himmelsk. Efter morgenmaden skulle telt, sovepose og grej pakkes i rygsækken og så var det på med støvler, solcrem og solhat. vi var temmeig sikre på, at vores rygsække vejede, mere på anden dagen, men det var heldigvis kun lige til de første km var rundet .

Vi starter fra Holstenshuus kl 8.30 og bevæger os ned mod  kysten og langs vandet. Undervejs var vi nød til og hoppe en tur i vandet og køle os selv ned, da solen virkelig brændte og temperaturen lå på over 30 grader i solen. Vidre til  Syltemade ådal, en virkelig smuk ådal med fine å løb. Og herefter et kort pitstop ved Syltemade camping.  På anden dagen fik vores fødder vabler ved omkring 35-40 km, hvor vi så hurtigt satte nogle Compeed vabel plaster på og troed nu var alt godt. MEEEEEEEN da vi kom til campen  ved Egebjerg måtte Dea op til rødekors ( de er på campen alle dage og hjælper med skader – og især vabler ;-))  og få tjekket hendes fødder. Det første de var –  ALDRIG brug Compeed når du vandre, de bliver varmet op og smelter ind i huden, så hun fik klippet det indsmeltede plaster og hud væk og fik sat englehud på over begge hæle og var på den måde klar til den sidste dag.

Om aftenen havde Fjällräven arangeret live band og pølsehorn til alle – det var mega hyggeligt .

Dag 3. Vejret lettere skyet ca 20 grader og en dejlig frisk vind

Ud af teltet og mærkede straks at vejret var ændret. I dag var det på med de lange bukser og jakke til og starte med. Vi opdager hurtigt at de fleste deltagere havde været tidligt oppe og lavet morgenmad og fået pakket deres udstyr ned. Vi vælger at vi tager det stille og roligt. For os var det ikke et væddeløb, hvor det gælder om at komme først men tvært imod, gælder det om at nyde turen længst muligt og suge alle indtryk og de flotte landskaber til sig.

Da alt er pakket ned igen virker dagens 25 plus km lidt hårde, men afsted gik det og dagens første højdepunkt var da vi, nærmest til morgenmad,  fik en dejlig is ved Egebjerg mølle. Derefter  gennem skove og smukke stier mod Fyns tredje største gods Hvidkilde gods og Hvidkilde sø, den store hvide barok hovedbygning med de store alvsbygninger i bindingsværk tager næsten luften fra en.

For foden af Hvidkilde gods ligger Hvidkilde sø som er den smukkeste og største sø vest for Svendborg. Herfra bevæger vi os ned mod dagens tjekpont ved svendborgsund, som vi vil følge ind til Svendborgsundbroen for, at tage turen over broen til Tåsinge hvor vi nu ca har gået 65km plus og rygsækken er ikke blevet lettere. Vores fødder har det lidt hårdt men vi er i godt humør.

Vi er kommet sikker over broen og tager turen langs Svenborgsunds smukke kyst op mod den lille idylliske by Troense, hvor der ligger en super hyggelig havn  hvor sejlere fra nær og fjern ligger til.

Nu nærmer vi os Valdemar slot og slutningen på vores første Fjällräven Classic og sikkert ikke det sidste. Da vi ankommer til slottet, bliver vi modtaget af Fjällrävens crew med sang og dans og uanset hvor træt man er, får de virkelig en til og føle sig helt speciel når man krydser målstregen.

Ankommet til Smukke Valdemar slot og fået medaljer-mærker  og stemplet vores vandrepas har Fjällräven sat en kæmpe fest op med liveband og kæmpe buffet som kan købes.

Vi købte to dejlige store iskolde fadbamser satte os i skygge nød musikken, med et smil på læben og tænkte på de tilbagelagte 83 km og blev begge enige om Fjällräven Classic skal prøves igen og i hvilket land må vi se på.

Vi vil gerne takke Fjällräven Danmark for et super tilrettelagt arrangement.

De bedste hilsner Outdoor i centrum